Nieuwsbrief 31 december 2021

Beste mede tuinders,

Er komt vandaag een eind aan een veelbewogen en bij tijden een ingewikkeld jaar. We hebben op de tuin treurige momenten gedeeld; ziekte, persoonlijke verliezen maar ook het vertrek van 2 geliefde, oudgedienden op de tuin.

Natuurlijk zijn er ook mooie momenten geweest; we hebben samen kunnen genieten van de extra vrijheid en sociale aspecten van onze tuinen in tijden van lockdown. We hebben 3 nieuwe leden mogen verwelkomen. Hoogtepunt voor het Bestuur was toch dat de Algemene Leden Vergadering door kon gaan en door zo’n groot aantal leden bezocht is. De positieve reacties waren erg bemoedigend!

Laten we hopen dat 2022 een prachtig tuin jaar wordt voor alle leden!

Huidige Corona Maatregelen

Kort samengevat hier het advies voor wat op de tuin van toepassing is:

1. Blijf thuis als u ziek bent en laat u testen.
  2. Houdt anderhalve meter afstand (gelijk aan de breedte van onze hoofdpaden).
  3. Wanneer u gezellig samen komt in de kas zorg dat u goed ventileert en ook daar zo veel mogelijk afstand van elkaar houdt.

De huidige maatregelen die de overheid heeft genomen zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Wat te doen in het Winter seizoen

Wanneer het weer het toestaat is er van alles te doen op de tuin, ook in de winter!

Opruimen

Als eerste vragen wij u om te zorgen dat er geen losse rommel op uw tuin is die met storm voor ongelukken kan zorgen. Maar controleer ook uw kas, zijn alle ramen nog heel, hebben de raamrubbers misschien een duwtje of een likje vaseline nodig zodat ze weer goed aansluiten?

U kunt nog steeds zonder afspraak terecht bij het Zelfbrengdepot van de Gemeente Zoetermeer (https://www.zoetermeer.nl/zelfbrengdepot-argonstraat).

De winter is ook een uitgelezen moment om de oude voorraden en rommel op de tuin op te ruimen. Een nette tuin voorkomt ziekten en geeft vervelende insecten als muggen en slakken minder plek om zich te settelen.

Snoeien

Denk aan het snoeien van uw appel- en perenbomen, een goeie snoeibeurt geeft vaak betere vruchten in het komende jaar. Indien u voor het eerst gaat snoeien wees dan voorzichtig: niet elke fruitboom is blij met een snoeibeurt in de winter. “Steenfruit”, denk aan o.a. kersen, perziken, pruimen, veel noten bomen, bijvoorbeeld kunt u beter niet in de winter snoeien.

Zoek het dus altijd even op, een goede site met veel uitleg en video’s is bijvoorbeeld: https://www.tuinplant.nl/blog/fruitbomen-snoeien.

Overwinterende Nuttig Insecten

Het opruimen van dode bladeren en rommel is natuurlijk een prima eerste stap in de strijd tegen slakken in het komende jaar. Maar weeg dat af tegen de belangen van de nuttige insecten zoals vlinders, bijen en lieveheersbeestjes, die hebben ook graag een veilige plek op de tuin. Denk ook eens aan het plaatsen van insectenhotelletjes, een leuke klus om samen met de (klein)kinderen te maken in de winteruren.
Zo maak je een insectenhotel | Natuurmonumenten

Gezamenlijke inkoop acties 2022

Dit voorjaar zullen we weer gelegenheid geven gezamenlijk tuinkalk (kilo zakken) en potgrond (40 liter) in te kopen. We zullen dit middels de nieuwsbrieven en een melding op het mededelingenbord aankondigen.

Belangrijke Datums 2022

Op onze website vindt u de datums van o.a. de Algemene  Leden Vergadering en de tuinbeurten (meer daarover via het mededelingen bord) en Bestuur Inloop Uurtjes voor 2022. In verband met eventuele Corona maatregelen zullen sommige datums verschoven en misschien zelfs afgelast moeten worden. Zie de Activiteiten Kalender: https://tuinverenigingnoordwest.nl/activiteiten-kalender/.

Foto galerij

Als u leuke tuin fotos heeft die u met ons wilt delen, stuur ze ons dan toe (). Wij behouden ons het recht voor fotos te weigeren als wij ze ongepast vinden of niet in lijn met onze privacy richtlijnen achten.

Mocht u ideeën hebben over hoe we de website nog verder in kunnen zetten (bijvoorbeeld enquêtes, stemmingen, etc.) of andere tips hebben, loop dan eens langs bij een van onze bestuursleden of stuur een e-mailtje ().

Overzicht Leden Bestuur & Contact Gegevens

• Voorzitter: Eva (tuin nr 41)
  • Penningmeester: Patricia (tuin nr 16)
  • Technische Dienst – Ron (tuin nr 59)