Nieuwsbrief 19 Juli 2021

Beste mede tuinders, het is weer zover: de zomervakantie is aangebroken in onze regio. Gelukkig met wat beter weer, laten we hopen dat het aanhoudt! Geniet ervan, op de tuin, of op uw vakantie adres mocht u dit jaar iets geboekt hebben.

Bestuur nieuws

Algemene Ledenvergadering in 2021

De Algemene Ledenvergadering voor dit jaar staat nog steeds gepland op 14 Oktober. Gezien de actieve Corona situatie in ons land kunnen we nog niet met zekerheid zeggen of we deze door kunnen laten gaan. We zullen hier dichter op de datum een uitspraak over doen.

Jaarrekening boekjaar 2020

De Jaarrrekening wordt normaal gesproken na goedkeuring van de Kascommissie via de Algemene Ledenvergadering ter goedkeuring aan de leden voorgelegd. Aangezien we niet kunnen garanderen dat we een Algemene ledenvergadering kunnen houden zal ook dit jaar de Jaarrekening via de (digitale) post naar u gestuurd worden voor akkoord. De brief/ email zal de nodige instructies bevatten, heeft u alsnog vragen dan kunt u een van de bestuursleden aanspreken of een email sturen naar .

Aandachtspunten Bestuur 2021

Nieuwe wetgeving per 1 Juli 2021 van kracht

De Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) is bedoeld om bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren. Er zijn regels opgesteld over taken, bevoegdheden, verplichtingen en aansprakelijkheid. De overheid wil met de wet voorkomen dat wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, zelfverrijking, misbruik van posities en andere ongewenste activiteiten verenigingen en stichtingen schaden. Helaas blijken zaken als ‘een greep uit de kas’ en ‘vriendjespolitiek’ vaker voor te komen dan velen denken. De wet gaat dat tegen door procedures en verantwoordelijkheden met elkaar te bespreken en vast te leggen.

Natuurlijk is ook onze Vereniging en haar Bestuur hieraan onderhevig. Onderling heeft het Bestuur de nieuwe wet en de te nemen acties besproken. Het voornaamste actie punt is het doornemen en aanpassen van onze procedures en die vast te leggen in onze Statuten en in het verlengde daarvan ons Huishoudelijk Reglement zodat deze in lijn zijn met de nieuwe wetgeving. Hier zijn we druk mee bezig. Zodra dit afgehandeld is zullen de nodige veranderingen tijdens de volgende Algemene Ledenvergadering of via (digitale) post aan de leden worden voorgelegd ter goedkeuring. Daarna komt de (externe) vastlegging van de aangepaste Statuten via een notaris. Dit moet voor 1 juli 2026 afgerond zijn.

Meer informatie over de WBTR vindt u hier: https://wbtr.nl/.

Ander nieuws

Nog steeds actief!

Huidige Corona Maatregelen

Gelukkig zijn er alweer heel wat Corona maatregelen afgeschaft en hebben we meer bewegingsvrijheid. Geen mondkap verplichting mee, we kunnen met meer mensen samen zijn. Maar ik wil u toch vragen de 1.5 meter afstandsregel ter harte te nemen. Of u al gevaccineerd bent of niet. En de vaste regel: ziek dan blijft u thuis, blijft uiterard van kracht.

De huidge maatregelen die de overheid heeft genomen zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Op vakantie? Regel een tuin oppas!

Verleden week is de zomervakantie periode aangebroken in onze regio. Mocht u voor langere tijd op vakantie gaan, zorg dan aub dat iemand uw tuinverantwoordelijkheden nakomt. Uw buren zullen daar erg blij mee zijn en u kunt zonder zorgen op vakantie!

Pas op: tomaten ziekte gespot!

Helaas hebben een aantal van u de ‘tomatenziekte’ of ‘Phytophthora’ op uw tomatenplanten ontdekt. Degenen die ik gesproken heb hebben de juiste actie ondernomen: de plant direct compleet verwijderen en afvoeren van de tuin. Het is de schadelijkste ziekte bij tomaten en ontstaat tijdens natte en warme perioden zoals we die onlangs gehad hebben. Je herkent de tomatenplaag aan de ronde, bruine vlekken op het blad. De ziekte verspreidt zich heel snel naar stengel en vrucht. Er komt vaak een grijs schimmelpluis aan de onderkant van de bladeren. Daarna sterft je tomatenplant volledig af. De ziekte komt vooral voor in juni/juli bij warm en regenachtig weer.

See the source image
Direct verwijderen en afvoeren!

Hoe voorkom je de ’tomatenziekte’?
– Hou de planten droog., giet water bij voorkeur aan de voet van de plant.
– Plant of zaai een tomatenplant bij voorkeur in een serre.
– Hou een ruime plantafstand aan, maximum 2,5 planten per vierkante meter.
– Zorg voor een goede luchtcirculatie: snij de onderste bladeren van je tomatenplanten regelmatig af.
– Ontsmet je snoeischaar of mes met azijn voor je snoeit of dieven verwijdert. Zo kan de ziekte zich niet verspreiden.

Waterbakken dierveilig maken

Deze week heb ik helaas een jong mereltje uit een waterbak moeten halen en begraven. Als u een dompelbak of andere waterbak hebt waar een dier niet uitkan, leg er dan aub een tegel of steen in zodat ze na een val kunnen opdrogen en onstnappen.

Onderhoud tuinpaden en -randen

Binnenkort zullen we beginnen met het dichten van scheuren en kuilen in de paden. Ter voorkoming van nieuwe schade aan de paden en het verder verspreiden van onkruid vragen wij u allen de randen van uw paden onkruidvrij te houden. Dit valt onder uw veratnwoordelijkheden cf. artikel 7.3b van ons Huishoudelijk Reglement.

Phlomis in ‘t zonnetje

Gezamenlijke inkoop acties 2021/ 2022

Eerder dit jaar hebben we gezamenlijk potgrond ingekocht voor een aantal leden die zich hiervoor opgegeven hadden. Dit is successvol verlopen en meerdere leden hebben daarna hier interesse voor getoond. Hierom zullen wij later in het jaar weer een actie ondernemen: van mest en van tuinkalk (kilo zakken). En in het voorjaar doen we weer een potgrond ronde (zakken). We zullen dit middels de nieuwsbrieven en een melding op het mededelingenbord aankondigen.

Foto galerij

Als u leuke tuin fotos heeft die u met ons wilt delen, stuur ze ons dan toe (). Hieronder vast een paar fotos, waaronder ook een foto van het nabijgelegen Buytenpark. Wij behouden ons het recht voor fotos te weigeren als wij ze ongepast vinden of niet in lijn met onze privacy richtlijnen achten.

Mocht u ideeën hebben over hoe we de website nog verder in kunnen zetten (bijvoorbeeld enquêtes, stemmingen, etc.) of andere tips hebben, loop dan eens langs bij een van onze bestuursleden of stuur een e-mailtje (.

Lathyrus, geurbommetjes!

Belangrijke Data 2020 – 2021

Op onze website vindt u  de belangrijkste data – -onder voorbehoud – voor 2021. In verband met wijzigende Corona maatregelen zullen sommige data verschoven en misschien zelfs afgelast moeten worden. Zie de Activiteiten Kalender: https://tuinverenigingnoordwest.nl/activiteiten-kalender/.

Overzicht Leden Bestuur

M.i.v. 1 April 2020

Bijtje duikt in de papavers

Uitschrijven mailing lijst nieuwsbrief

Mocht u geen prijs stellen om deze nieuwsbrief te blijven ontvangen dan kunt u dat melden via een email aan . U kunt dan alsnog een geprinte versie ophalen bij Eva op tuin nummer 41.

Einde nieuwsbrief

Scroll naar boven