Huishoudelijk reglement

Artikel 1 Naam en oprichting

Dit is het Huishoudelijk Reglement van de Tuinvereniging “Noord-West”, hierna te noemen de vereniging.

De vereniging is opgericht op 22 juni 1983.

Artikel 2 Doel

       1.  De vereniging heeft ten doel het uitoefenen en bevorderen van het tuinieren als amateur in de ruimste zin des woord.

       2.  De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:

            a.  het exploiteren van (snipper)tuinen;

            b.  het eventueel geven van voorlichting en het eventueel organiseren van cursussen betreffende het tuinieren als amateur;

            c.  het eventueel aankopen van zaden, planten en andere tuinbenodigdheden ten behoeve van haar leden;

            d.  het eventueel organiseren van excursies en tentoonstellingen op het gebied van tuinieren als amateur;

            e.  het samenwerken met gelijk gerichte verenigingen, ook in andere gemeenten;

            f.   het eventueel uitgeven van een eigen verenigingsblad.

Artikel 3 Kandidaat lidmaatschap

       1.  De aanmelding voor het kandidaat lidmaatschap dient schriftelijk bij de secretaris van de vereniging te geschieden.

       2.  a.  Kandidaat leden worden op een wachtlijst geplaatst in volgorde van de datum van binnenkomst van de aanmelding;

            b.  Kandidaat leden kunnen daaraan geen recht ontlenen,

            c.  Het bestuur zal bij de toewijzingsprocedure de volgende punten mee laten wegen:

                 –   de wensen van de kandidaat leden

                 –   zij dienen in principe woonachtig te zijn in de directe omgeving van het complex.

                 –   in principe wordt niet meer dan 1 tuin per huishouden uitgegeven.

       3.  Het kandidaat lidmaatschap kan te allen tijde wederzijds worden beëindigd.

4.  Een kandidaat-lid heeft het recht om een aangeboden tuin te weigeren. Na een tweede weigering beslist het bestuur over het al dan niet handhaven van de desbetreffende kandidaat-lid op de wachtlijst.

Artikel 4 Aanvang Lidmaatschap

       1.  Een ieder die gebruik wenst te maken van een tuin, dient lid te zijn conform artikel 9 lid 2 van de statuten.

       2.  Voor aanvang van het lidmaatschap dient het inschrijfformulier van de vereniging bij de secretaris ingeleverd te worden. Dit inschrijfformulier dient volledig te zijn ingevuld. De gegevens van het inschrijfformulier zullen alleen worden gebruikt voor post en bij calamiteiten.

       3.  Indien geen bezwaar tegen het lidmaatschap is ingebracht, wordt een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement en eventuele informatie van de vereniging verstrekt.

       4.  Bij toelating als lid van de vereniging dient inschrijfgeld en de jaarlijkse bijdrage te worden voldaan. Zie Bijlage.

       5.  Bij het toewijzen van een (extra)tuin dient het acceptatieformulier van de desbetreffende tuin volledig te worden ingevuld. Bij het ondertekenen van het acceptatieformulier worden de eigendomsrechten en ook alle verplichtingen van de oude huurder overgenomen, conform art 5 lid 2 van het HHR.

       6.  Indien een (extra)tuin met opstallen en/of begroeiing en/of tegels zonder acceptatieformulier is geaccepteerd, dan zijn de eigendomsrechten en ook alle verplichtingen overgenomen conform art 5 lid 2 van het HHR.

       7.  Bij aanvang van het lidmaatschap wordt aan het lid een sleutels voor toegang tot het complex uitgereikt.

       8   Als het bestuur, om wat voor reden dan ook, de cilinder voor toegang tot het complex verwisseld, kan alleen de uitgereikte sleutel omgewisseld worden tegen een nieuwe. Er vindt geen restitutie van zelf gekopieerde sleutels plaats.

            Bij vermissing van de sleutel wordt deze in rekening gebracht.

       9.  Indien een tuin van een vertrekkend lid in het lopende verenigingsjaar opnieuw wordt uitgegeven aan een nieuw lid, kan met het nieuwe lid een verrekening plaats vinden voor het reeds verstreken deel van het lopende verenigingsjaar

       10. Overgang van het lidmaatschap bij overlijden kan ingevolge artikel 12 lid 2 van de statuten na schriftelijk verzoek door het bestuur worden toegestaan.

Artikel 5 Einde Lidmaatschap of huur opzegging

       1.  Het lidmaatschap eindigt ingevolge het gestelde in artikel 12 van de statuten.

       2.  Bij beëindiging van het lidmaatschap of het opzeggen van de huur van extra tuin(en) moet(en) de tuin(en) door het lid “kaal ” worden opgeleverd, conform artikel 15 lid 4 van de statuten.
Is dat nagelaten dan zullen alle kosten die door de vereniging worden gemaakt om de desbetreffende tuin(en) weer in de oorspronkelijke en verhuurbare staat terug te brengen en het eventuele inkomstenverlies worden aan het vertrekkende lid of huurder in rekening gebracht en andere kosten zie hiervoor artikel 15 lid 4 en lid 6 van de statuten.

       3.  Indien er sprake is van overdracht aan een ander lid zal de nieuwe huurder ook alle verplichtingen van de oude huurder conform art 5 lid 2 overnemen. Deze bevestiging van de overname dient door de nieuwe huurder schriftelijke (acceptatieformulier) aan het bestuur te worden overhandigd.

       4.  Indien bij overlijden door derden de opstallen worden opgeëist en artikel 12 lid 2 van de statuten niet van toepassing is, dient de eiser de eigendomsakte aan het dagelijkse bestuur te overleggen en neemt daarbij alle verplichtingen van het oude lid over.

       5.  Bij beëindiging van het lidmaatschap of het opzeggen van de huur van extra tuin(en) vindt geen restitutie kosten van de jaarlijkse bijdrage over het lopende verenigingsjaar plaats.

            Wel dient eventuele openstaande boetes en/of rekeningen te worden voldaan.

       6.  Bij beëindiging van het lidmaatschap moet de uitgereikte sleutel worden ingeleverd. Indien daar niet aan wordt voldaan wordt deze in rekening gebracht. zie bijlage.

Artikel 6 Financiën

Artikel   6.1   Jaarlijkse bijdrage

       1.  De leden zijn gehouden tot het tijdig betalen van de jaarlijkse bijdrage, ingevolge artikel 14 lid 2 van de statuten tenzij schriftelijk anders is overeengekomen met het bestuur.

       2.  De periode waarover de jaarlijkse bijdrage verschuldigd is, is gelijk met het verenigingsjaar zoals deze is gesteld in artikel 4 van de statuten.

       3.  De hoogte van de jaarlijkse bijdrage, met uitzondering van dat deel dat de vereniging aan de gemeente Zoetermeer dient af te dragen, wordt door de algemene vergadering vastgesteld.

       4.  De betaling van de jaarlijkse bijdrage moet binnen het gestelde betalingstermijn in het bezit van de vereniging zijn.

       5.  Indien een lid de betaling van de jaarlijkse bijdrage niet tijdig nakomt, dan is de vereniging gerechtigd de overeenkomst, zonder rechtelijke tussenkomst op en door haar te bepalen tijdstip te ontbinden; onverminderd alle andere haar toekomende rechten. De niet-nakoming bestaat door het enkele feit ervan, zonder dat enige sommatie of ingebrekestelling is vereist.

Artikel   6.2   Overige financiën

         Alle aan de vereniging opgelegde aanslagen of heffingen, zoals door de Staat, Provincie, Gemeente, Waterschappen, Veenschappen, alsmede alle lichamen aan wie vorderende bevoegdheden is verleend, kunnen, zonder dat een nader besluit van de algemene vergadering is vereist, hoofdelijk aan de leden worden doorberekend.

Artikel 7 Discipline

Artikel   7.1   Algemeen

      a.   De bestuursleden en de commissieleden zijn in de uitoefening van hun functie, behoudens grove schuld, niet aansprakelijk voor:

            1.    schade aan eigendommen van leden of bezoekers;

            2.    ongevallen of letsels van welke aard ook;

            3.    diefstal, beschadiging of verlies op enige wijze;

      b.   de kosten van herstel wegens schade aan gemeenschappelijke delen van het complex, kunnen aan de leden gezamenlijk in rekening worden gebracht, indien de dader(s) niet is (zijn) aan te wijzen of, om welke reden dan ook, de kosten niet te kunnen te verhalen;

      c.   De vereniging, en haar bestuursleden, is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan het gewas en opstallen op de tuin als gevolg van natuur, of aangebracht door derden;

      d.   een lid kan een schriftelijk verzoek indienen om bij het vrijkomen van een tuin daarvoor in aanmerking te komen.

            Een dergelijk verzoek kan slechts éénmalig in de vijf jaar worden toegestaan.

            Het bestuur stelt het lid schriftelijk op de hoogte van de afdoening van het verzoek;

      e.   snoeien of uitdunnen van bomen en heesters welke geplaatst zijn in de algemene groenstroken is uitsluitend toegestaan in opdracht en volgens aanwijzingen van het bestuur;

      f.    de door de verhuurder c.q. vereniging aangebrachte:

            –     paal en/of tuinnummer, welke is aangebracht in zijn tuin, mag niet worden verwijderd;

            –     grensafrastering mag niet worden verwijderd en dient volledig in tact te worden gehouden;

      g.   bij dronkenschap, geweldpleging of openbare ontucht van een lid of één zijner huisgenoten, kan het lidmaatschap door de vereniging onmiddellijk worden opgezegd. Voorts gelden de regelen der wet.

      h.   het is niet toegestaan gereedschappen van de vereniging in bruikleen ontvangen, anders dan op het tuincomplex te gebruiken, daarmede genoemd terrein te verlaten of langdurig onder berusting te houden, zonder voorafgaande toestemming van degene, die deze gereedschappen heeft uitgegeven;

Artikel   7.2      Het lid wordt geacht:

      a.   de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging, alsmede de besluiten van de algemene vergadering ook al waren zij niet tegenwoordig of vertegenwoordigd, stipt op te volgen;

      b.   nimmer enige aanspraak te kunnen maken na de aan hem toegewezen tuin op ontbinding van de bepalingen, toezegging op vermindering van de jaarlijkse bijdrage of enige andere tegemoetkoming ter zake van onjuiste of onvolledige opgave van het gehuurde of van de aard, de ligging of de grootte daarvan;

      c.   op de aan hem toegewezen tuin aanwezige opstallen en beplantingen in eigendom te bezitten. Deze strekken volledig tot onderpand van de uit het lidmaatschap voortvloeiende financiële verplichtingen;

      d.   volledig aansprakelijk te zijn voor al hetgeen door hem en/of op het complex verblijvende gezins-, familieleden of gasten in strijd met de reglementen of bepalingen, wordt verricht.

      e.   zijn gegevens die bij de vereniging bekend zijn te onderhouden. Elke wijziging moet het lid direct aan de vereniging doorgeven. Bij het nalaten is het lid niet meer voor de vereniging traceerbaar en/of bij calamiteiten bereikbaar en zal het einde van zijn lidmaatschap tot gevolg kunnen hebben.

Artikel   7.3      Een lid dient:

      a.   zijn opstallen en beplanting zodanig te onder houden en/of te borgen dat het geen gevaar oplevert voor zijn omgeving;

      b.   zijn tuin te onderhouden en deze vrij te houden van onkruid (zoals: distels, brandnetels, heermoes, wingerd, paardenbloemen, klaver, zuring, graspollen), geen puin/gebroken tegels/glas en of hout, hopen tuinafval met uitzondering van één open compostbak, dit niet tot last is van de naast liggende tuin(en). Geen bouwvallige (oud, bijna instortend) opstallen en ook geen overhangende beplanting bij buren en/of pad;

      d.   ter bestrijding van aardappelmoeheid:

            –    Het verbouwen van aardappelen is toegestaan, echter tot een maximum van ¼ van de totale tuinoppervlakte;

            –   tevens dient rekening te worden gehouden met het feit, dat slechts éénmaal per vier jaar hetzelfde stuk grond voor verbouw van aardappelen mag worden gebruikt;

            –   het bestuur publiceert een aardappelschema, daar dient elk lid zich aan te houden.

      e.   ten aanzien van de door de gemeente aangebrachte afrastering en groenvoorziening voor een goede staat zorg te dragen.
Bij nalatigheid worden de kosten aan de desbetreffende huurder in rekening gebracht;

      f.    eigendommen van de vereniging op eerste aanvraag van het bestuur in te leveren;

      g.   na het afsterven van het gewas, de bonenstaken en/of andere leimiddelen zo spoedig mogelijk te verwijderen;

      h.   zijn afval c.q. huisvuil zelf af te voeren van het complex;

      i.    zijn fietsen en/of brommers te stallen:

            –   hetzij op de algemene parkeerplaats,

            –   hetzij op de eigen tuin;

      j.    de complexpaden niet als parkeerplaats voor vervoermiddelen te benutten, aangezien deze geheel vrij dienen te blijven;

      k.   nabij het complex auto’s niet zodanig te parkeren dat dit overlast bezorgd.

            Het gebruik maken van openbare parkeerplaatsen dient tot een minimum beperkt te worden.

      l.    auto’s, motoren, scooters en dergelijke op de algemene parkeerplaats te parkeren. Het parkeren dient zodanig te geschieden dat dit geen overlast bezorgd en is op eigen risico.
De vereniging, en haar bestuursleden, is niet aansprakelijk voor eventuele schade;

      m.  op de algemene parkeerplaats, noch elders op het complex caravans, aanhangwagens of andere particuliere vehikels op wielen of zonder wielen te stallen of te parkeren, dan wel voor onbepaalde tijd op deze plaatsen achter te laten.

Artikel   7.4      Het is het lid verboden:

      a.   op het complex enige tak van nijverheid, handel of bedrijf uit te oefenen c.q. het verrichten van beroepsmatige handelingen zonder dat hiervoor vooraf schriftelijke toestemming van het bestuur is verkregen;

      b.   (tuin)afval of andere materialen te verbranden of elders op het complex te deponeren. Indien (tuin)afval elders op het complex wordt gedeponeerd dient het lid binnen 24 uur het betreffende (tuin)afval te verwijderen.

      c.   geen ontsierende en/of overlast veroorzakende composthopen, -bakken en -silo’s te hebben;

      d.   bomen en struiken binnen 1½ meter van het complex pad en tuingrens te planten;

            bomen te planten, of anderszins die de maximale hoogte van 200 cm overschrijden en zodanig breed(dik), dat belendende tuinen overlast ondervinden (onder andere in verband met zon inval);

      e.   grond te verwijderen en de tuin of gedeelte hiervan aan derden af te staan of onder te verhuren;

      f.    chemische bestrijdingsmiddelen toe te passen (anders dan met toestemming van het bestuur).

      g.   beplantingen te hebben die naar het oordeel van het bestuur hinder aan derde(n) veroorzaken;

      h.   zodanige handelingen te verrichten of te laten (doen) verrichten welke naar het oordeel van het bestuur het volle genot van anderen beperken dan wel ontnemen;

      i.    permanente of tijdelijke onderkomens te (doen) plaatsen zonder toestemming van het bestuur.

      j.    geluiden ten gehore te brengen die de rust op het complex verstoren;

      k.   op de tuin explosiemotoren in bedrijf te hebben (anders dan met toestemming van het bestuur);

      l.    greppels langs of in het verlengde van de complexpaden te graven;

      m.  de gehuurde tuin als opslagplaats te gebruiken;

      n.   onbevoegd de tuin van een ander te betreden;

      o.   niet leden zonder begeleiding op het complex achter te laten;

      p.   huisdieren en/of andere dieren op het complex te houden.

            –   bijen mogen uitsluitend worden gehouden na schriftelijke toestemming van het bestuur.

            –   op de complexpaden, algemene parkeerplaats en overige gemeenschappelijke delen van het complex dienen honden aan de lijn te worden gehouden.

            –   ervoor te zorgen dat zijn of haar hond(en) niet op het complex hun behoefte doen.

            –    mocht het dier toch eens een ongelukje hebben op het complex, dan dient de eigenaar dit onverwijld op te ruimen;

      q.   al hetgeen dat binnen het complex aan de zorg en het toezicht van de vereniging is toevertrouwd, te verontreinigen, beschadigen of te vernielen;

      r.    geschriften of drukwerken zonder medeweten van het bestuur te verspreiden of aan te plakken;

      s.   zonder toestemming van het bestuur materialen, afval, vuilnis en dergelijke te doen plaatsen op gemeenschappelijke delen van het complex, inclusief complexpaden en de algemene parkeerplaats.

            –   Het storten van bouwmaterialen, grond, mest en dergelijke door leden of leveranciers van leden op het complex, is toegestaan gedurende een periode van 24 uur mits het geen overlast veroorzaakt. Na afvoeren hiervan dienen de eventuele resten daarvan te worden verwijderd, zodat het complex schoon wordt achtergelaten.

            –   Indien tijdens het vervoer van materialen naar of van de tuin op de complexpaden materiaal is verloren, dient déze resten te worden opgeruimd;

      t.    zonder toestemming van het bestuur de complexpaden te berijden met:

            –   voertuigen, anders dan kruiwagens;

            –   rijwielen en brommers met uitgeschakelde motor, wel kunnen deze aan de hand worden meegenomen;

      u.   (bal) spelen te beoefenen op plaatsen waar overlast aan derden kan worden veroorzaakt;

      v.   propaganda te maken voor politieke of kerkelijke instellingen;

      w    te collecteren zonder toestemming van het bestuur;

      x.   op het complex te jagen of doen jagen, wild te bemachtigen of eieren te rapen.

      y.   schuttingen te plaatsen, hetzij van hout, golfplaatmateriaal of anderszins die de maximale hoogte van 80 cm overschrijden;

      z.   een gereedschapskist te plaatsen die de maximale hoogte van 80 cm overschrijden;

      aa. platglasbakken te plaatsen die de maximale hoogte van 80 cm overschrijden. Plaatsing dient zodanig te geschieden dat de afwatering geen overlast bezorgt op aangrenzende tuinen.

      ab. op de tuin dieper te spitten dan 60 cm, dit in verband met de aanwezigheid van leidingen, drainage buizen etc.;

Artikel   7.5      Het lid is verplicht:

      a.   Indien er op zijn tuin werkzaamheden noodzakelijk zijn voor onderhoud of verbetering van het complex, wordt het lid in eerste instantie verzocht om deze werkzaamheden binnen een door het bestuur vast te stellen periode uit te voeren of het bestuur toe te staan deze uit te laten voeren;

      b.   op basis van een door het bestuur samen te stellen rooster t.b.v. tuinbeurten algemene werkzaamheden te verrichten ten behoeve van het onderhoud van het complex;

            –    bij verhindering op de tuinbeurt een nieuwe afspraak te maken voor de werkbeurt, deze dient in het betreffende jaar te worden uitgevoerd. Het lid dat niet op de tuinbeurt zijn werkbeurt vervult en vooraf geen nieuwe datum met het bestuur afspreekt, ontvang een schriftelijk verzoek om een nieuwe datum aan het bestuur door te geven. Indien er geen tuinbeurt dagen meer zijn dan dient de tuinbeurt te worden afgekocht, voor de hoogte zie hiervoor het tarievenblad.

      c.   Het bestuur is gerechtigd, naast het nemen van disciplinaire maatregelen, tot het bepalen van een termijn waarbinnen nagelaten onderhoud en/of algemene werkzaamheden alsnog dienen te worden uitgevoerd, indien het desbetreffende lid:

              –   zonder opgaaf van redenen de hem opgedragen algemene werkzaamheden niet of niet naar behoren uitvoert;

              –   de tuin en/of daarop aanwezige opstallen niet naar behoren onderhoudt;

              –   zich niet houdt aan bepalingen van statuten en/of reglementen en/of kenbaar gemaakte bepaling;

      d.   bij het betreden of verlaten van het complex, het toegangshek achter zich te sluiten;

      e.   de complexpaden (het gedeelte grenzend aan elke tuin), vrij te houden van materiaal en tegels en schoon te houden van eventueel opgewaaid vuil, alsmede van onkruid en van mos;

      f.    zorg te dragen dat de beplanting van zijn tuin niet over de complexpaden heen groeit, daar dit vrij moet blijven voor onbelemmerde doorgang van passanten. Indien verzakkingen van de paden ontstaan, dient dit te worden hersteld;

      g.   de aan een tuin grenzende algemene groenstroken schoon te houden voor wat betreft onkruid, vuil en afval, tenzij met het bestuur anders overeen is gekomen;

      h.   indien zijn tuin grenst aan een sloot, de slootkanten en de sloot schoon te houden van vervuiling en er voor zorg te dragen dat het deel van de waterkant voldoet aan de keureisen voor de Schouw door het Waterschap.

            Bij nalatigheid worden de daaruit voortvloeiende kosten aan de desbetreffende huurder in rekening gebracht.

Artikel 8 Disciplinaire maatregelen

       1.  Het bestuur is bevoegd ingevolge artikel 18 lid 5 van de statuten tot het nemen van disciplinaire maatregelen, indien de goede orde of redelijkheid dit eist of wanneer een lid zich schuldig maakt aan overtreding van of nalaat gevolg te geven aan het gestelde in dit reglement en de statuten;

       2.  Ter controle of een lid zich schuldig maakt aan overtreding van of nalaat gevolg te geven aan het gestelde in dit reglement en de statuten zal er door bestuur/commissie regelmatig een schouw worden uitgevoerd;

       3.  Tegen het opleggen van een disciplinaire maatregel kan bij het bestuur een bezwaarschrift worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient te worden ingediend binnen veertien dagen na de datum van de brief, waarin het bezwaar omtrent het opleggen van een disciplinaire maatregel wordt gedaan. Voor lid 4f en 4h van dit artikel geldt dertig dagen dat bij het bestuur een bezwaarschrift kan worden ingediend;

       4.  Afhankelijk van de ernst van de situatie, dit ter beoordeling van het bestuur, kan het bestuur een of meer van de volgende maatregelen treffen:

            a.  waarschuwing;

                 Deze disciplinaire maatregelen zal vergezeld gaan van het vaststellen van een termijn, waarbinnen de reden voor het treffen van deze disciplinaire maatregel dient te worden weggenomen;

            b.  schriftelijke waarschuwingen gele/rode kaart;

                 Indien een lid zich niet houdt aan de regels die beschreven staan in de statuten en/of huishoudelijk reglement kan het bestuur overgaan tot een schriftelijke waarschuwing. Bij iedere schriftelijke waarschuwing wordt een gele kaart gegeven. Deze gele kaart heeft een geldigheid van 3 jaar. Indien een lid in de afgelopen periode van 3 jaar twee gele kaarten heeft ontvangen dan is de volgende waarschuwing een rode kaart. Dit houdt in dat het lidmaatschap wordt beëindigd zie artikel 8 lid 4e.

            c.  oplegging geldboete.

                 Het bestuur kan overgaan tot het opleggen van boetes indien een lid:

                 –   zijn tuin en de daarop aanwezige opstallen niet of niet naar behoren onderhoudt

                 –    zonder voorafgaande opgave van redenen de hem opgedragen tuinbeurt niet uitvoert.

                 –   Jaarlijkse bijdrage e.d. niet op tijd betaalt.

                 –   tuinafval elders op het complex deponeert.

.                –   zich niet houdt aan de bepalingen in de statuten, huishoudelijk reglementen,

                 Het opleggen van boetes en/of andere maatregelen ontneemt het bestuur niet de mogelijkheid om over te gaan tot opzegging van het lidmaatschap.

            d.  bij herhaling oplegging van een hogere geldboete;

                 indien een lid de reden van het opleggen van de geldboete niet binnen een door het bestuur vastgestelde termijn heeft verholpen, kan het bestuur een hogere geldboete opleggen, welke in het algemeen het dubbele zal bedragen van de eerste geldboete.

                 Bij verdere herhaling kan het bestuur in het laatste geval overgaan tot opzegging van het lidmaatschap van het lid, onverlet de verplichting van het lid de opgelegde geldboeten en eventueel andere aan de vereniging toekennende bedragen te betalen.

            e.  opzegging lidmaatschap door het bestuur;

                opzegging van het lidmaatschap door het bestuur, ingevolge artikel 12 lid 4 van de statuten, wordt gevolgd door een schriftelijke bevestiging van het bestuur, ingevolge artikel 12 lid 5 van de statuten

            f.   ontzetting (royement);

                op staande voet ontzetting (royement) ingevolge artikel 12 lid 6 van de statuten wordt gevolgd door een schriftelijke bevestiging van het bestuur, ingevolge artikel 12 lid 7 van de statuten.

Artikel 9 Bestuur

       1.  Het bestuur is belast met de uitvoering van het door de algemene vergadering vastgestelde beleid. Zij voert het beheer over alle eigendommen van de vereniging en draagt zorg voor de instandhouding ervan. Het bestuur stelt regels vast ten aanzien van de uitvoerende taken die zijn toegewezen aan de diverse commissies en ziet toe op de juiste uitvoering van die taken. Het bestuur is voor het gevoerde beheer en voor de door de commissies uitgevoerde taken verantwoording schuldig aan de algemene vergadering.

       2.  De bestuursleden hebben in principe het recht van toegang tot alle bijeenkomsten en commissievergaderingen.

Artikel 10 Voordracht bestuursfuncties

       1.  Een voordracht van kandidaten voor een bestuursfunctie, zoals bedoeld in artikel 17 lid 3 van de statuten, dient vergezeld te zijn van een schriftelijke bevestiging van instemming van deze kandidaten.

       2.  volgens artikel 17.11 lid a van de statuten zijn bestuursleden uiterlijk na twee jaar herkiesbaar. Indien bij het verstrijken van deze termijn geen kandidaten en bezwaren zijn, wordt de benoeming stilzwijgend voortgezet.

Artikel 11 Voorzitter

De voorzitter is woordvoerder namens de vereniging en representeert de vereniging naar buiten. Hij geeft leiding aan het bestuurswerk en leidt de bestuurs- en algemene vergaderingen. Bij ontstentenis wordt hij vervangen door een ander bestuurslid.

Artikel 12 Secretaris

       1.  De secretaris is namens het bestuur belast met de schriftelijke afhandeling in zake het (kandidaat) lidmaatschap en houdt daarvan afschrift. Van alle in- en uitgaande stukken geeft hij kennis aan het bestuur.

            In spoed eisende gevallen overlegt hij omtrent de in- en uitgaande stukken met het dagelijkse bestuur volgens artikel 17.8 lid a van de statuten.

       2.  De secretaris is verder belast met:

            a.  het bijhouden van de ledenadministratie;

            b.  het notuleren van het verhandelde in elke vergadering volgens artikel 18 lid 8 van de statuten;

            c.  het uitbrengen van een tevoren door het bestuur goedgekeurd verslag op de jaarlijkse algemene vergadering over het afgelopen verenigingsjaar.

                 Dit verslag dient tenminste te bevatten de door het bestuur besproken onderwerpen en beslissingen en de mutaties in het ledenbestand.

Artikel 13 De penningmester

       De penningmeester is belast met:

            a.  het innen van de in artikel 13 van de statuten genoemde geldmiddelen en het verrichten van de betalingen;

            b.  het beheren van de gelden en het voeren van de administratie hieraan verbonden;

            c.  het uitbrengen van een verslag op de jaarlijkse algemene vergadering over het gevoerde beleid van het afgelopen jaar, zoals genoemd in artikel 19 lid 2 van de statuten;

            d.  alle saldi, met uitzondering van een bedrag van ten hoogste € 150 worden op solide wijze door hem belegd;

                 hij mag individueel over bedragen t/m € 500 disponeren;

                 voor bedragen boven de € 500 is bij dispositie de handtekening van de voorzitter vereist;

                 elk kwartaal brengt hij een financieel verslag uit aan het bestuur; op de algemene vergadering brengt hij een tevoren door het bestuur goedgekeurd verslag uit over het afgelopen jaar, alsmede een begroting voor het komende jaar.

Artikel 14 Overdracht deel taak

De secretaris en de penningmeester kunnen met instemming van de overige bestuursleden een deel van hun werkzaamheden overdragen aan een ander bestuurslid of een commissielid, die voor deze werkzaamheden verantwoording schuldig is aan het desbetreffende bestuurslid.

Artikel 15 Algemene vergadering

       1.  De jaarlijkse algemene vergadering wordt gehouden in het eerste halfjaar en bij voorkeur in de maand maart.

2.  De agenda voor deze vergadering dient minstens 10 dagen voor de vergadering bekend te zijn.

     Voorstellen voor deze vergadering moeten één maand voor de vergadering bij de secretaris zijn ingediend. De ingediende voorstellen worden voorzien van een advies van het bestuur en in de agenda opgenomen.

            Amendementen op zowel bestuur als leden voorstellen dienen uiterlijk drie dagen voor de vergadering binnen te zijn. Indien een amendement voor of tijdens de algemene vergadering wordt ingediend kan de voorzitter aan de algemene vergadering voorstellen het amendement toch in behandeling te nemen.

       4.  Algemene vergaderingen als bedoeld in de artikelen 20 lid 3 en 20 lid 5 van de statuten dienen op een zodanig tijdstip gehouden te worden dat zoveel mogelijk leden deze kunnen bijwonen.

            De agenda voor deze vergaderingen dient minstens 10 dagen voor de vergadering bekend te zijn.

       5.  Tijdens algemene vergaderingen worden bij schriftelijke stemming drie leden buiten het bestuur aangewezen voor het openen, lezen en tellen van de stembriefjes. De uitslag wordt door de voorzitter aan de vergadering bekend gemaakt.

       6.  De stembriefjes welke:

            a.  blanco zijn;

            b.  ondertekend zijn;

            c.  onleesbaar zijn;

            d.  niet aan het doel beantwoord waarvoor de stembriefjes zijn uitgereikt, worden geacht niet te zijn uitgebracht.

       7.  Indien een lid tijdens een stemming tevens wil stemmen namens een ander lid, dient de schriftelijke machtiging daartoe voor de aanvang van de vergadering aan de voorzitter te zijn overhandigd.

Artikel 16 Vergaderingen

       Naast de algemene vergadering, eventueel aangevraagd door de leden, kent de vereniging:

            a.  bestuursvergaderingen;

            b.  commissievergaderingen.

       De voorzitter geeft op vergaderingen of bijeenkomsten het woord en ontneemt dit, indien dit buiten de goede orde gaat. Hij heeft het recht debatten te sluiten, indien hij van mening is dat de vergadering voldoende is ingelicht. Hij is gerechtigd een ieder die de orde verstoort, het verder bijwonen van de vergadering te ontzeggen. Hij kan een vergadering schorsen en/of na overleg met (bestuurs)-leden deze verdagen.

Artikel 17 Bestuursvergaderingen

       1.  Bestuursvergaderingen worden gehouden op voorstel van de voorzitter of op voorstel van twee leden van het bestuur.

       2.  Alle besluiten dienen met een meerderheid van tenminste 2/3 van de uitgebrachte stemmen te worden genomen.

Artikel 18 Commissie vergaderingen

       1.  Commissie vergaderingen worden gehouden op voorstel van één of meer leden van de commissie.

       2.  Commissievergaderingen worden geleid door een uit de commissieleden gekozen coördinator. De coördinator of, bij ontstentenis een ander lid van de commissie, rapporteert omtrent het besprokene in de commissie in de eerst volgende bestuursvergadering en woont overigens bestuursvergaderingen bij, voor zover dit door het bestuur noodzakelijk wordt geacht.

Artikel 19 Commissies

       1.  Commissies worden ingesteld hetzij door het bestuur, hetzij door de algemene vergadering en worden, met uitzondering van de technische commissie, benoemd voor de duur van de opdracht en ontbonden wanneer deze is voltooid.

       2.  De duur van de opdracht mag maximaal 12 maanden bedragen.

Artikel 20 Voordracht lidmaatschap commissies

       1.  De leden kunnen zich volgens de daarvoor geldende regels laten kiezen in het bestuur of een der commissies.

       2.  In de gevormde commissies kunnen echtgeno(o)t(e) of gezinslid van een lid gekozen worden, echter met uitzondering van de kascommissie en een volgens artikel 25 lid c van dit reglement samen te stellen geschillencommissie. In beide laatst genoemde commissies mogen geen personen zitting hebben, die in een bijzondere relatie staan tot het bestuur en/of de reclamant.

Artikel 21 Kascommissie

       De in artikel 19 lid 3 van de statuten bedoelde kascommissie bestaat uit twee leden en een reservelid, welke geen deel uitmaken van het bestuur. Ze worden benoemd voor een periode van één jaar, met een maximum van vijf jaar achtereenvolgend.

Artikel 22 Technische commissie

       1.  Voor de taak- en functieomschrijving van de technische commissie wordt verwezen naar de afzonderlijke daarvoor bepaalde regelingen.

       2.  a.  De technische commissie bestaat uit tenminste twee en ten hoogste zeven leden.

            b.  De verkiezing geschiedt uit een schriftelijke voordracht van het bestuur en/of tenminste drie leden, welke uiterlijk 10 dagen voor de vergadering waar de verkiezing aan de orde wordt gesteld, aan de leden moet worden bekend gemaakt.

3.  a.  De leden van de technische commissie worden benoemd voor een periode van twee jaren en zijn terstond herkiesbaar.

     b.  Zij treden af volgens een door het bestuur op te stellen rooster.

4.  a.  Indien naar de mening van het bestuur een lid van de technische commissie zijn taak niet of niet in voldoende mate uitvoert is het bestuur gerechtigd hem tot de eerstvolgende algemene vergadering als zodanig te schorsen.

            b.  Alvorens dit geschiedt zal het bestuur de betrokkene in de gelegenheid stellen zich in een bestuursvergadering te verantwoorden.

       5.  Bij tussentijdse beëindiging van het lidmaatschap van de technische commissie of bij besloten schorsing als lid van de technische commissie volgens lid d van dit artikel.

     a.  is het de commissielid verplicht de in zijn bezit zijnde bescheiden of andere eigendommen van de vereniging binnen 14 dagen over te dragen aan een door het bestuur aan te wijzen bestuurslid.

     b.  benoemt het bestuur een nieuwe lid van de technische commissie de op het rooster van aftreden de plaats van zijn voorganger inneemt. Dit wordt aan de eerst volgende vergadering ter bekrachtiging voorgelegd.

       6.  De leden van de technische commissie, hebben voor de uitoefening van hun functie, op eerste verzoek, het recht van toegang tot de tuinen.

Artikel 23 Taxatie commissie

       1.  Zodra ingevolge artikel 12 lid 1 t/m 7 van de statuten hiertoe aanleiding bestaat, zal het bestuur een taxatie commissie instellen en opdracht geven de desbetreffende opstallen en beplantingen te taxeren.

            a.  De taxatie commissie rapporteert aan het bestuur.

            b.  Het bestuur stelt het betreffende lid schriftelijk op de hoogte van het taxatierapport.

       2.  Indien het desbetreffende lid geen genoegen neemt met het taxatierapport kan hij binnen 14 dagen na verzending van de kennisgeving schriftelijk bezwaar aantekenen bij het bestuur.

            a.  Bij een dergelijk bezwaar dient een gespecificeerde lijst met geldswaarden van het getaxeerde te worden toegevoegd.

            b.  Maakt het lid conform het vorenstaande bezwaar dan is het bestuur verplicht binnen 14 dagen een bijeenkomst te beleggen waarin zal worden getracht om met betrekking tot de geschillen in onderling overleg alsnog overeenstemming te bereiken.

       3.  Mocht in de desbetreffende bijeenkomst geen overeenstemming worden bereikt, dan zal een geschillencommissie van vijf leden worden benoemd. Twee leden worden door het bestuur en twee leden door het betreffende lid voorgedragen en het vijfde lid is een door beide geaccepteerd lid die als voorzitter zal optreden.

            Als voorzitter treedt op een door beide partijen geaccepteerd lid.

       4.  De uitspraak van de geschillencommissie is voor beide partijen bindend en dient door het bestuur in 10 dagen schriftelijk aan het desbetreffende lid kenbaar te worden gemaakt.

       5.  Direct ingaande, nadat het bestuur schriftelijk van de uitspraak in kennis is gesteld, is de geschillencommissie ontbonden.

Artikel 24 Opstallen (kas c.q. tuinhuis)

24.1      Locatie op het complex

In het bestemmingsplan staat aangegeven hoeveel bebouwing op het tuincomplex is toegestaan.

Gelet op het hierboven gestelde feit is bebouwing van een kas of tuinhuis op alle tuinen van het complex toe gestaan.

24.2      Oppervlakte tuin

Om een kas of tuinhuis te mogen plaatsen, dient het aantal meters van een tuin, waarop een kas of tuinhuis wordt neergezet, minimaal 100 m2  aaneengesloten te zijn.

24.3      Ligging

Voorkant van de kas of tuinhuis dient evenwijdig te zijn aan het complexpad waar de tuinnummering staat, welke door het bestuur is aangebracht, te worden geplaatst.

24.4      Plaatsing op een tuin

Een kas of tuinhuis dient geplaatst te worden op één genummerde tuin  (niet op een scheiding van twee tuinen).

            a.      Achterzijde:         1½ m vanaf de achterzijde van de betreffende tuin, gezien vanaf het complexpad waar de tuinnummering staat welke door het bestuur is aangebracht.

            b.      Zijkant:                minimaal 1½ m vanaf de zijkant van een   genummerde tuin.

24.5      Oppervlakte

Een kas dient een oppervlakte van ca. 15 m2 te hebben.

Een tuinhuis dient een oppervlakte van ca. 4 m2 te hebben.

24.6      Hoogte

            Het hoogste punt van de kas dient de 2,80 meter niet te boven te gaan.

            Het hoogste punt van een tuinhuis dient de 2,10 meter niet te boven te gaan.

24.7      Een kas dient

       1.  Verankerd te worden.

            Alleen randverankering wordt toegestaan;

       2.  Opgebouwd te worden met kasmaterialen.

            Dit kan zowel ijzer als aluminium zijn;

       3.  Afgebouwd te worden met hard materiaal.

            Dit kan o.a. zijn: GLAS, PC (policarbonaat), PMMA (polimethyl methacrylaat), SAN (styreen acrylonitril co-polymeer), HARD PLASTICPLATEN.

24.8      Een tuinhuis dient

       1.  Verankerd te worden.

            Alleen randverankering wordt toegestaan;

       2.  Opgebouwd te worden met hout.

       3.  Afwerking dient met donker groene beits of verf te geschieden.

24.9      Aanvraag vergunning

Als een lid een kas of tuinhuis wil plaatsen dient het lid conform het gestelde in artikel 16 lid 1 en 2 van de statuten een schriftelijke aanvraag, aan het bestuur van de tuinvereniging “Noord-West”, in te dienen met het verzoek om plaatsing van een kas of tuinhuis op tuinnummer.

            Deze aanvraag dient onder meer het volgende te bevatten:

            a.    een tekening c.q. folder van de kas of tuinhuis met:

                   hoe breed, hoe lang en wat zijn de hoogte maten?

            b.    hoe wordt het verankerd?

            c.    welke opbouw wordt toegepast?

            d.    hoe wordt het afgebouwd?

            e.    waar wordt het op de tuin geplaatst?

24.10    Vergunning

Een kas of tuinhuis mag pas geplaatst worden indien het lid, van het bestuur van de tuinvereniging “Noord-West”, een vergunning hiervoor heeft ontvangen. Deze vergunning kan te allen tijde worden ingetrokken conform het gestelde in artikel 16 lid 4 van de statuten. Binnen 3 maanden dient een aanvang te zijn gemaakt met de bouw anders vervalt de vergunning en de doorlooptijd van de bouw mag max. 2 maanden duren.

Artikel 25 Tarieven

25.1      Inschrijfgeld

            Het inschrijfgeld is éénmalig en voor de hoogte zie hiervoor bijlage.

25.2      Donateur

Het donateurschap per jaar heeft een minimum.

De hoogte van het minimum zie hiervoor bijlage.

25.3      Jaarlijkse bijdrage

De vereniging heeft in exploitatie ± 8000 m²; verdeeld over verschillende tuingrootten waarover de leden een jaarlijkse bijdrage verschuldigd zijn.
De hoogte van de m2 prijs zie hiervoor bijlage.

Hieronder zijn de tuin oppervlakten weergegeven.

Tuinnummeraantal m2
1175
2 t/m 5100
6150
7205
8 t/m 12100
13 + 14175
15 t/m 21100
22165
23130
24 t/m 32100
33210
34a165
34b + 35 t/m 44100
45190
46155
47 t/m 59100
60165
61 t/m 75100
76a100
76b115

25.4      Kosten sleutel welke toegang geeft tot het complex

            De hoogte van deze kosten zie hiervoor bijlage.

25.5      Vergunning

            a.  Voor een kas is een vergunning nodig en de kosten hiervan zie hiervoor bijlage.

            b.  Voor een tuinhuis is een vergunning nodig en de kosten hiervan zie hiervoor bijlage.

25.6      Geldboetes

            Voor de hoogte van de geldboetes zie hiervoor bijlage.

25.7      Incasso jaarlijkse bijdrage

            a.  Ieder lid krijgt aan het einde van het verenigingsjaar een rekening voor het nieuwe verenigingsjaar toegestuurd.

            b.  als van een lid, na het gestelde betalingstermijn op de nota, nog geen betaling binnen is, wordt max. tweemaal een herinneringsrekening gestuurd en kan het te betalen bedrag worden verhoogd met:

                 –   administratieve kosten zie hiervoor bijlage

                 –   een boete conform art. 25.6 van het HHR.

                 Tevens kan daarin worden gewezen dat,

                 –   het betreffende lid schriftelijk medegedeeld worden dat het lidmaatschap wordt beëindigend conform artikel 6 lid 5 van het HHR en/of

                          –   het dossier overgedragen wordt aan een incassobureau. Via dit bureau loopt dan de betaling en de correspondentie. Met de tuinvereniging is dan geen contact meer mogelijk.

25.8     Incasso overige kosten

            Andere kosten dienen binnen het gestelde betalingstermijn op de nota, in het bezit te zijn van de tuinvereniging.

            Als na het gestelde betalingstermijn op de nota nog geen betaling binnen is, wordt max. tweemaal een herinneringsrekening gestuurd en kan het te betalen bedrag worden verhoogd met een boete conform art. 25.6 van het HHR.

            Tevens kan daarin worden gewezen dat,

            –    het betreffende lid schriftelijk medegedeeld worden dat het lidmaatschap wordt beëindigend conform artikel 6 lid 5 van het HHR en/of

            –    het dossier overgedragen wordt aan een incassobureau. Via dit bureau loopt dan de betaling en de correspondentie. Met de tuinvereniging is dan geen contact meer mogelijk.

Artikel 26 Wijzigingen huishoudelijk reglement

       1.  In het huishoudelijk reglement van de vereniging kan geen verandering worden aangebracht dan door een besluit van een algemene vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld.

       2.  Zij die de oproeping tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement hebben gedaan, moeten tenminste 10 dagen voor de dag waarop de algemene vergadering wordt gehouden een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hiervoor bedoeld, aan alle leden toegezonden.

3.  Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft een meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

4.  Een wijziging van het huishoudelijk reglement treedt in werking op de eerste van de maand volgend op de maand waarin een algemene vergadering deze wijziging heeft goedgekeurd.

Aldus vastgesteld op de algemene vergadering van 12 april 2018.

Bijlage Tarievenblad

Tarieven

1.         Inschrijfgeld

Het inschrijfgeld bedraagt € 30,00.

2.         Donateur

Het donateurschap bedraagt minimaal € 16,00.

3.         Jaarlijkse bijdrage

De hoogte van de m2 prijs is vastgesteld op € 0,80.

4.         Kosten sleutel welke toegang geeft tot het complex

Kosten sleutel  € 10,00.

5.         Administratiekosten

            Administratieve kosten € 5,00.

6.         Vergunning

a.         De vergunning voor een kas bedraagt € 19,00.

b.         De vergunning voor een tuinhuis bedraagt € 8,00.

7.         Geldboetes

De geldboete bedraagt € 12,50.

bij eerste vermeerdering bedraagt de geldboete € 25,00;

bij tweede vermeerdering bedraagt de geldboete € 50,00;

bij derde vermeerdering bedraagt de geldboete € 100,00.

8.         Tuinbeurt

Afkopen tuinbeurt € 25,00

Aldus vastgesteld op de algemene vergadering van 12 april 2018.

Scroll naar boven